Does media diet influence attitudes of political disaffection? A comparative study: Monterrey, Guadalajara and Mexico City.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29105/rcp4-4

Keywords:

Media consumption, media diet, political attitudes, political disaffection, digital media

Abstract

Mexico is among the first places in terms of distrust towards institutions. Nevertheless, and despite the fact that we are currently living in an environment of deterioration and erosion of the systems governed by democracy, experts on the subject consider that there is a possibility of finding disaffected but committed citizens (Meza Medina, 2021). Therefore, this article is based on a case study which took as a sample the most important cities in the country, Monterrey, Guadalajara and Mexico City, in order to compare the attitudes of political disaffection, to understand and correlate the reasons that lead to the increase of this, and to detect if these could be influenced by the geographical area.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Cinthia Juárez Jiménez, Investigadora independiente

Licenciada en Ciencia Política y Administración Pública por la Universidad Autónoma de Nuevo León (2017-2022). Asistente de investigación en el Laboratorio de Comunicación Política (2017- 2022). Actualmente se desempeña como analista de datos para el Gobierno de Monterrey (2022-presente).

References

Abad Cisneros, A., & Trak, J. M. (2013). Desafección política en Bolivia, Ecuador y Venezuela en 2010: un análisis comparado. Cuadernos del CENDES, 30(82), 35−66.

Almond, G., & Verba, S. (1963). The civic culture. Political attitudes in five nations. Sage.

Altman, D., & Luna, J. P. (2007). Desafección cívica, polarización ideológica y calidad de la democracia: una introducción al Anuario Político de América Latina. Revista de Ciencia Política, 27(1), 3−28. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-090X2007000100001

Alvarado, A., & Davis, D. E. (2003). Participación democrática y gobernabilidad en la Ciudad de México: El reto del PRD en la transición política. Estudios Sociológicos, 21(61), 135−166.

Aruguete, N., & Muñiz, C. (2012). Hábitos comunicativos y política. Efectos en las actitudes políticas de la población mexicana. Anagramas. Rumbos y Sentidos de la Comunicación, 10(20), 129−146. https://doi.org/10.22395/angr.v10n20a9

Atilano Morales, J. (2018). Influencia sociodigital en los comportamientos electorales. Tres estudios de caso: Jaime Rodríguez, Enrique Alfaro y Pedro Kumamoto en el proceso electoral de 2015 en México [Tesis doctoral, El Colegio de México]. Repositorio COLMEX. https://repositorio.colmex.mx/concern/theses/5712m698r?f%5Bcreator_sim%5D%5B%5D=Atilano+Morales%2C+Juli%C3%A1n&locale=es

Bussoletti, A. (2021). La excepción jalisciense: comportamiento electoral y sistema de partido en el proceso electoral de 2018. Apuntes Electorales, 20(64), 37−71.

Caldevilla Domínguez, D. C. (2009). Democracia 2.0: La política se introduce en las redes sociales. Pensar la Publicidad, 3(2), 31−48.

Cambell, A. (1964). The American voter. John Wiley & Sons.

Cisneros, A. A., & Trak, J. M. (2013). Desafección política en Bolivia, Ecuador y Venezuela en 2010: un análisis comparado. Cuadernos del CENDES, 30(82), 35−66.

Corduneanu, I., & Muñiz, C. (2011). ¿Autoritarismo superado? Medios y actitudes políticas en el contexto mexicano. En C. Muñiz (Coord.), Comunicación, Política y Ciudadanía. Aportaciones actuales al estudio de la comunicación política (pp. 283–307). Fontamara.

Díaz Jiménez, O., & Muñiz, C. (2017). Los efectos de la comunicación política en el compromiso político de los jóvenes en la elección presidencial mexicana de 2012. Revista Mexicana de Ciencias Políticas y Sociales, 62(229), 181–222. http://dx.doi.org/10.1016/S0185-1918(17)30008-9

Echeverría, M., & Mani, E. (2020). Efectos de los medios tradicionales y sociodigitales en la confianza política. Communication & Society, 33(2), 119−135. https://doi.org/10.15581/003.33.2.119-135

García Luengo, Ó. (2005). Desafectos y medios de comunicación: el estado de la cuestión de una relación difusa. Reflexión Política, 7(14), 8−24.

García Luengo, Ó. (2009). ¿Comunicando desafección? La influencia de los medios en la cultura política. Fontamara.

García Luengo, Ó., & Schreiber, D. (2004). ¿Videomalestar o círculo virtuoso? Una primera aproximación empírica a la exposición mediática y el compromiso político en España y Alemania. Política y Sociedad, 41(1), 131−143.

García Vázquez, N., & Alarcón Olguín, V. (2017). 2015: las elecciones en los estados de Jalisco, Querétaro y Sonora. Entre alternancias y realineamientos. El Colegio de México

González Ulloa Aguirre, P. A. (2017). Alternancia en las elecciones subnacionales en México: ¿síntoma de democratización? Estudios Políticos, 40, 47−69. https://doi.org/10.1016/j.espol.2016.10.010

Gunther, R., & Montero, J. R. (2006). The multidimensionality of political support: conceptual redefinition and empirical refinement. En M. Torcal & J. R. Montero (Eds.), Political disaffection in contemporary democracies: Social capital, institutions, and politics (pp. 46-78). Routledge.

Hamui-Sutton, A. & Varela-Ruiz, M. (2013). La técnica de grupos focales. Investigación en Educación Médica, 2(5), 55−60. https://www.doi.org/10.1016/S2007-5057(13)72683-8

Heredia, J. M., & Cruz, C. E. (2003). Elector, resistencia y desafección política. Política y Cultura, (19), 127−144.

Hernández García, M. A., & Coutiño Osorio, F. (2019). Cultura política: una revisión de los distintos enfoques. Hacia la construcción de una propuesta conceptual. En M. A. Hernández García, A. Muñoz Armenta, & G. Meixueiro (Eds.), Cultura política en México. El estado del arte y los desafíos de su estudio a nivel subnacional (pp. 23−74). Instituto Estatal Elec-toral y de Participación Ciudadana de Oaxaca.

Holgado González, M. (2003). El papel de los medios de comunicación en la campaña electoral. Ámbitos, (9-10), 471−484.

Hurtado, J. (2016). Sistema político en Jalisco. Universidad de Guadalajara.

INE. (2019). Estudio muestral sobre la participación ciudadana en las elecciones federales de 2018. Instituto Nacional Electoral. https://centralelectoral.ine.mx/wp-content/uploads/2019/08/EMPC-2018.pdf

Iyengar, S., Jones, P., Mazzoleni, G., Papathanassopoulos, S., Rhee, J. W., Rojas, H., Rowe, D., & Tiffen, R. (2014). Reconsidering ‘virtuous circle’and ‘media malaise’theories of the media: An 11-nation study. Journalism, 15(7), 815−833. https://doi.org/10.1177/1464884913520198

La Rivera, C. M. (2008). Cultura política: acercamiento conceptual desde América Latina. Perspectivas de la Comunicación, 1(1), 42−55.

Lang, K., & Lang, G. E. (2009). Mass society, mass culture, and mass communication: The meanings of mass. International Journal of Communication, 3, 998−1024.

Luna, J. P., & Maureira, S. T. (2015). Estimando la capacidad del Estado. Perspectivas desde el Barómetro de las Américas: 2015, (119).

Mardones, R. (2014). La encrucijada de la democracia chilena: una aproximación conceptual a la desafección política. Papel Político, 19(1), 39−59.

Martínez Villarreal, J. D., Maldonado Maldonado, L., Rivera Hernández, P. P., & Lozano Treviño D. F. (2020). La comunicación política y sus efectos en las actitudes y la participación política de las y los jóvenes en el Área Metropolitana de Monterrey Nuevo León. Daena: International Journal of Good Conscience, 15(1), 303−328.

Meza Medina, J. L. (2021). Desafección política y medios de comunicación en México. Aproximaciones teóricas, tendencias y hallazgos. Revista de Comunicación Política, 3, e210304. https://doi.org/10.29105/rcp3-4

Monsiváis Carrillo, A. (2017). La desafección representativa en América Latina. Andamios, 14(35), 17−41. https://doi.org/10.29092/uacm.v14i35.570

Montero Bagatella, J. C. (2019). Determinantes del voto del elector nuevoleonés. En A. Díaz Domínguez & C. J. Vázquez Ferrel (Ed.), Perfiles de electorado nuevoleonés (pp. 35−66). Cmisión estatal electoral Nuevo León.

Montero, J. R., Gunther, R., & Torcal, M. (1998). Actitudes hacia la democracia en España: legitimidad, descontento y desafección. REIS: Revista Española de Investigaciones Sociológicas, 83, 9−49.

Morán, M. L., & Benedicto, J. (2016). Spanish youth between political outrage and apathy: An interpretation from citizen identities. Ultima Década, 24(44), 11−38. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-22362016000100002

Muñiz, C., & Maldonado, L. (2011). Entre la movilización y el malestar mediático. Impacto de las prácticas comunicativas en las actitudes políticas de los jóvenes. Perspectivas de la Comunicación, 4(2), 32–54.

Muñiz, C., Maldonado, L., Hernández, T., Rodríguez, E., Saldierna, A., López, R. E., Leyva, O., & Estrada, M. (2011). Entre la movilización y el malestar mediático. Análisis del impacto de las prácticas comunicativas sobre las actitudes políticas de los jóvenes de bachillerato. En Memorias AMIC 2011 (pp. 1–20). Asociación Mexicana de Investigadores de la Comunicación.

Muñiz, C., Téllez, N. M., Marañón, F., & Maldonado, L. (2016). El consumo de medios sociales vs. medios tradicionales como factor explicativo de la sofisticación política ciudadana. En C. Muñiz, A. R. Saldierna, F. J. Marañón, & L. Maldonado (Eds.), Estudios sobre comunicación política en Latinoamérica (pp. 199–224). Fontamara.

Newton, K., & Norris, P. (2000). Confidence in public institutions: Faith, culture or performance. En S. J. Pharr & R. D. Putnam (Eds.), Disaffected democracies: What's troubling the trilateral countries? (pp. 52–73). Princeton University Press. https://doi.org/10.1515/9780691186849-007

Ordaz, L. V. (2013). Eficacia y cinismo político en Facebook. F@ro: revista teórica del Departamento de Ciencias de la Comunicación, 1(17), 56−72.

Paramio, L., & Herrero, P. P. (2015). Desconfianza política y gobernabilidad: El riesgo político. En L. Paramio (Ed.), Desafección política y gobernabilidad: el reto político (pp. 17−25). Marcial Pons, Ediciones Jurídicas y Sociales. https://doi.org/10.2307/j.ctv10qr0fv.4

Parás García, P., Vargas López, D., Zechmeister, E. J., & Díaz Domínguez, A. (2013). Desafíos de la política mexicana Visiones desde el Barómetro de las Américas. Política y Gobierno, (Temático), 3−23.

Ramírez Serrano, G. (2008). Actitudes y formas de participación política en un grupo de jóvenes universitarios en Bogotá D.C. Revista Temas, (2), 17−24. https://doi.org/https://doi.org/10.15332/rt.v0i2.756

Ruiz Valerio, J. (2009). Los efectos de los medios de comunicación sobre la ciudadanía. CONfines de Relaciones Internacionales y Ciencia Política, 5(9), 105−109.

Saldierna, A., & Muñiz, C. (2014). Impacto del consumo de medios de comunicación en las actitudes políticas. Experiencias entre estudiantes de bachillerato de Monterrey. En E. Pastor, G. Tamez, & K. Sáenz (Eds.), Gobernabilidad, Ciudadanía y Democracia Participativa. Análisis Comparado España - México (pp. 209–228). Dykinson.

Saldierna, A., Marañón, F., & Muñiz, C. (2015). El papel de la comunicación en la generación de interés y conocimiento político entre los preciudadanos. Aplicación del modelo O-S-R-O-R al caso mexicano. Revista Mexicana de Opinión Pública, (19), 147–165. http://dx.doi.org/10.1016/j.rmop.2015.03.003

Sánchez y Sánchez, C. L. (2019). La identidad partidista en la Ciudad de México. El PRD y MORENA el 1 de julio de 2018. Revista Mexicana de Opinión Pública, (26), 99−115. https://doi.org/10.22201/fcpys.24484911e.2019.26.66385

Serrano-Puche, J. (2013). Una propuesta de dieta digital: repensando el consumo mediático en la era de la hiperconectividad. Fonseca, Journal of Communication, 7(7), 157−175.

Silva Rodríguez, A. (2013). Los cibermedios y los móviles: una relación de desconfianza. Revista ICONO 14. Revista Científica de Comunicación y Tecnologías Emergentes, 11(2), 183−208. https://doi.org/10.7195/ri14.v11i2.586.

Sonnleitner, W. (2020). La reconfiguración territorial de las fuerzas políticas mexicanas: geografía de la fragmentación, el colapso y la recomposición del sistema de partidos (2012-2018). Foro Internacional, 60(2), 451−500. https://doi.org/10.24201/fi.v60i2.2731

Taguenca Belmonte, J. A. (2019). Introducción. Cultura política en México. Estudios a nivel subnacional, resultados y nuevas propuestas. En M. A. Hernández García, A. Muñoz Armenta, & G. Meixueiro (Eds.), Cultura política en México. El estado del arte y los desafíos de su estudio a nivel subnacional (pp. 15−22). Instituto Estatal Electoral y de Participación Ciudadana de Oaxaca.

Tejera Gaona, H. (2019). Coaliciones políticas y comportamiento electoral en la Ciudad de México: las elecciones del 2018. Alteridades, 29(57), 9−22. https://doi.org/10.24275/uam/izt/dcsh/alteridades/2019v29n57/TejeraG

Tejera Gaona, H., & Castañeda, D. (2017). Estructura política, redes político-clientelares y oscilaciones electorales en la Ciudad de México. Perfiles Latinoamericanos, 25(50), 227−246. https://doi.org/10.18504/PL2550-011-2017

Téllez Morales, N. (2017). El aprendizaje político como puente entre el visionado de los debates electorales y la participación político Electoral [Tesis de Doctorado, Universidad Autónoma de Nuevo León]. Repositorio digital UANL. http://eprints.uanl.mx/13986/

Tornero, J. M. P. (1996). ¿Qué es consumir medios de comunicación?: claves para su comprensión. Comunicar: Revista Científica Iberoamericana de Comunicación y Educación, 4(7), 15−18.

Torres, D. E. E., & Chavira, B. A. A. (2021). Elecciones locales en Ciudad de México (2009-2018): análisis comparativo de la fragmentación del Sistema de Partidos y la volatilidad. Revista Mexicana de Estudios Electorales, 5(26), 61−100.

Tronco, J. D. (2012). Las causas de la desconfianza política en México. Perfiles Latinoamericanos, 20(40), 227−251.

Vázquez Ferrel, C. J., & Fabián Ruiz, J. (2019). El electorado nuevoleonés: una visión panorámica. En A. Díaz Domínguez & C. J. Vázquez Ferrel (Ed.), Perfiles de electorado nuevoleonés (pp. 21−34). Comisión estatal electoral Nuevo León.

Warren, A. M., Sulaiman, A., & Jaafar, N. I. (2014). Social media effects on fostering online civic engagement and building citizen trust and trust in institutions. Government Information Quarterly, 31(2), 291−301. https://www.doi.org/10.1016/j.giq.2013.11.007

Wright, C., & Mendoza, J. F. (2019). Desafección política en Nuevo León: ¿Un viraje hacia nuevas vías democráticas de participación o la búsqueda de salidas autoritarias? En J. M. Infante Bonfiglio, C. Wright y J. Cantú Escalante (Eds.), Desafección política en Nuevo León (pp. 101−119). Comisión Estatal Electoral Nuevo León.

Published

2022-11-29

How to Cite

Juárez Jiménez, C. (2022). Does media diet influence attitudes of political disaffection? A comparative study: Monterrey, Guadalajara and Mexico City . Revista De Comunicación Política, 4(1), 1–18. https://doi.org/10.29105/rcp4-4

Funding data

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.