Published research on the concepts of citizenship construction and civic education of pre-citizens
DOI:
https://doi.org/10.29105/rcp4-3Keywords:
Citizenship formation, civic formation, citizenship, education, familyAbstract
Civic education in pre-citizenship can be conceptualized as a series of values that support a democracy. For this reason, the construction of citizenship and the civic formation of young people is relevant for a society that is aware of and participates in political aspects. This paper proposes to explore the theoretical and empirical research that has been published on the concepts of citizenship building and civic formation of pre-citizens. In order to show the diversity of notions that come from these concepts and their implications today. To achieve this objective, the review focused mainly on disclosures published in Google Scholar, Redalyc Dialnet. This search includes generalizations that enrich the understanding of key concepts for the research. The results of this analysis show that, despite the variety of approaches, it is indisputable to identify certain similar characteristics that contribute to the exploration. Concluding that, for the construction of citizens and their own civic formation, it is focused to a great extent on the main socializing agents, which are the family and the school.
Downloads
References
Aristóteles. (2002). Ética a Nicómaco. (J. Marías & M. Araujo, trads.). Centro de Estudios Políticos y Constitucionales.
Avendaño, W. R., Paz, L. S., & Parada, A. E. (2016). Construcción de ciudadanía un modelo para su desarrollo en la escuela. El Ágora USB, 16(2), 479−492. https://doi.org/10.21500/16578031.2444
Calvo de Mora, J. (2011). Conciencia cívica de la población adolescente en Andalucía. Perfiles Educativos, 34(137), 79−98. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2012.137.34118
Connell, R. W. (1971). The child’s construction of politics. Melbourne University Press.
Cortina, A. (2008). Ciudadanía: verdadera levadura de transformación social. En N. Guzmán (Coord.), Sociedad, desarrollo y ciudadanía en México (pp. 15-30). Limusa.
Delli Carpini, M., & Keeter, S. (1996). What Americans know about politics and why it matters. Yale University Press.
Elías, R. (2012). Escuela y formación ciudadana: desempeño de estudiantes paraguayos en estudio internacional de educación cívica. Innovación educativa, 12(59), 49−60.
ENCCIVICA. (2016). Estrategia nacional de cultura cívica 2017-2023. Instituto Nacional Electoral.
Freire, P. (1986). La educación como práctica de la libertad. Siglo XXI.
García, G., & Micco, S. (1997). Hacia una teoría del pre-ciudadano. Uriel-UNICEF.
Giraldo, J. S. D. (2016). Sobre el concepto de ciudadanía y el republicanismo de Jean-Jacques Rousseau Versiones. Revista de Filosofía, (10), 98−119.
Gutiérrez, S. (2011). Representaciones sociales y construcción de la ciudadanía en jóvenes universitarios. Sinéctica, (36), 1−18.
Habermas, J. (2005). Tres modelos de democracia. Sobre el concepto de una política deliberada. Polis, (10), 1−9. http://dx.doi.org/10.32735/S0718-6568/2005-N10-346
Heater, D. (2007). Ciudadanía: una breve historia. Alianza Editorial.
Hernandez, M., Saldierna-Salas, A. R., Muñiz, C., & Marañón-Lazcano, F. de J. (2020). Brecha de género en el conocimiento político infantil: influencia de las redes sociales y la socialización política. Palabra Clave, 23(4), e2343. https://doi.org/10.5294/pacla.2020.23.4.3
Huerta, J. E., & García, E. (2015). La formación de los ciudadanos: el papel de la televisión y la comunicación humana en la socialización política. Comunicación y Sociedad, 5(10), 163−189. https://doi.org/10.32870/cys.v0i10.1847
Ibáñez, J. (1985). Del algoritmo al sujeto. Perspectivas de la investigación social. Siglo XXI.
Leyva Cordero, O. (2020). La socialización política como un proceso de aprendizaje social: medios tradicionales versus digitales. Cuaderno Jurídico y Político, 6(16), 18–32. https://doi.org/10.5377/cuadernojurypol.v6i16.11108
Lubsky, A., Ivanova, V., & Gomakova, E. (2019). Formation of civic consciousness among young people in Germany. Amozonia Investigation, 8(24), 45−52.
Luskin, R. C. (1990). Explaining political sophistication. Political Behavior, 12(4), 331−361 https://doi.org/10.1007/BF00992793
Mallo, S. (2021). Democracia, ciudadanía y participación: nuevos sujetos sociales (Serie Ponencias del Taller PT 01/10). https://omegalfa.es/downloadfile.php?file=libros/democracia-ciudadania-y-participacion-nuevos-sujetos-sociales.pdf
Marshall, T. H. (1965). The right to welfare. The Sociological Review, 13(3), 261−272. https://doi.org/10.1111/j.1467-954X.1965.tb01140.x
McDevitt, M., & Kiousis, S. (2005). Experiments in political socialization: Kids voting USA as a model for civic education reform (CIRCLE Working Paper 49). CIRCLE. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED494074.pdf
Monterde, M. A., & Morales, M. C. (2020). Formación cívica, estructura fundamental de la participación ciudadana. Biolex Revista Jurídica del Departamento de Derecho, 12(22), 103–122. https://doi.org/10.36796/biolex.v22i0.173
Nicolasa, S., & Castro, O. P. (2021, 13-15 de septiembre). Educación y construcción de ciudadanía: aportes para el debate [Ponencia]. Congreso Iberoamericano de Educación METAS, Buenos Aires, Argentina.
Norbekov, U. (2020). Civic consciousness as an important element in the formation of civil society. Mental Enlightenment Scientific-Methodological Journal, 2020(1), 118−126.
Olson, M., Fejes, A., Dahstedt, M., & Nicoll, K. (2015). Citizenship discourses: production and curriculum. British Journal of Sociology of Education, 36(7), 1036−1053. https://doi.org/10.1080/01425692.2014.883917
Oraisón, M. M., & Pérez, A. M. (2006): Escuela y participación: el difícil camino de la construcción de ciudadanía. Revista Iberoamericana de Educación, (42), 15−29.
Pagès, J. (2005). Educación cívica, formación política y enseñanza de las ciencias sociales, de la geografía y de la historia. Íber: Didáctica de las Ciencias Sociales, Geografía e Historia, (44), 45−56.
Quiroz, R. E., & Jaramillo, O. (2009). Formación ciudadana y educación cívica: ¿cuestión de actualidad o de resignificación? Revista de Teoría y Didáctica de las Ciencias Sociales, (8), 97-103.
Rodríguez, M. M., & Cárdenas, E. C. (2021). La noción de ciudadanía entre los estudiantes en el marco del programa de Formación Cívica y Ética de secundaria: El caso de ciudad Victoria, Tamaulipas. Dilemas Contemporáneos. Educación, Política y Valores, 9, 5. https://doi.org/10.46377/dilemas.v9i.2909
Rokeach, M. (1968) A theory of organization and change within value-attitudes systems. Journal Sociology Issues, 24(1), 13−33. https://doi.org/10.1111/j.1540-4560.1968.tb01466.x
Salazar, L. (2017). Formas de participación Infantil y socialización política en niños de educación básica en Nuevo León [Tesis de Licenciatura, Universidad Autónoma de Nuevo León]. https://rcp.uanl.mx/index.php/rcp/article/view/48
Saldarriaga, J. A. (2015). De la socialización política a los procesos de subjetivación: posibilidades y límites de las escuelas críticas en la configuración de procesos de subjetivación en jóvenes escolares, Centro de estudios avanzados en niñez y juventud [Tesis de Doctorado, Universidad Autónoma de Manizales]. Repositorio Institucional CINDE. https://repository.cinde.org.co/handle/20.500.11907/540
Saldierna, A. R. (2014). El papel de la comunicación en la formación de la cultura política: Análisis del efecto de los hábitos comunicativos en las actitudes políticas de los pre-ciudadanos en Nuevo León [Tesis de doctorado, Universidad Autónoma de Nuevo León]. Colección digital UANL. https://cd.dgb.uanl.mx/handle/201504211/16696
Sherif, C. W., Sherif, M., & Nebergall, R. E. (1965). Attitude and attitude change: The social judgment involvement approach. Penn.
Thompson-Wint, H. C., & Vingnon-Martínez, C. E. (2016). La educación cívica y la formación ciudadana en la educación de la personalidad. EduSol, 16(54), 83−93.
Touraine, A. (1995). ¿Qué es la democracia? Fondo de Cultura Económica.
Zúñiga, C. G., Ojeda, P., Neira, P., Cortés, T., & Morel, M. J. (2020). Entre la imposición y la necesidad: implementación del plan de formación ciudadana en escuelas chilenas. Revista Calidad en la Educación, (52), 135−169. https://dx.doi.org/10.31619/caledu.n52.767
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Dinorah Moreno-Marañón, Alma Rosa Saldierna Salas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Los derechos del trabajo pertenecen al autor o autores. Sin embargo, al enviarlo para su publicación en la Revista de Comunicación Política de la Facultad de Ciencias Políticas y Relaciones Internacionales de la Universidad Autónoma de Nuevo León, el autor o autores otorgan el derecho a dicha institución para su publicación en medio electrónico.
La licencia que se utiliza es la de atribución de Creative Commons, que permite a terceros utilizar lo publicado siempre que se mencione la autoría del trabajo y a la primera publicación que es en la Revista de Comunicación Política.
Asimismo, el o los autores tendrán en cuenta que no estará permitido enviar la publicación a ninguna otra revista, sin importar el formato. Los autores estarán en posibilidad de realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo (p. ej., repositorio institucional o publicación en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en la Revista de Comunicación Política de la Facultad de Ciencias Políticas y Relaciones Internacionales de la Universidad Autónoma de Nuevo León.
Funding data
-
Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología
Grant numbers A1-S-38505