Traditional media versus social media: Their impact on political attitudes and political participation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29105/rcp.v6i1.65

Keywords:

political communication, traditional media, social media, attitudes, political participation

Abstract

Political communication, which is essential for the functioning of any political system, aims to transmit and exchange political content to persuade the recipient of that information. Both traditional and digital media serve as ideal platforms for political communication. This study sought to determine the effects generated by the consumption of news and political information in traditional media, as well as the consumption of news, political content, and political interaction on social networks, on non-electoral political participation and the political attitudes of citizens. The theories of political mobilization and media discontent were used as a reference. The methodology employed was quantitative, using an opinion survey. The most relevant results of the research indicate that the consumption of news and political information in traditional media has a higher explanatory power regarding political attitudes (except for political cynicism, which appears to be transient) compared to the consumption of news, political content, and political interaction on social networks, which shows a greater explanatory power regarding non-electoral political participation. In this context, it can be said that traditional media continue to influence political attitudes, while social networks have a more significant impact on non-electoral political behavior, particularly in influencing traditional forms of protest and political action. Finally, these results align with the theories of political mobilization.

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Author Biographies

Juan de Dios Martínez Villarreal, Universidad Autónoma de Nuevo León

Doctor en Filosofía con Orientación en Ciencias Políticas (2012-2015) por la Universidad Autónoma de Nuevo León (UANL). Profesor de tiempo Completo en la Facultad de Ciencias Políticas y Relaciones Internacionales desde 2001 perfil PRODEP. Participa como investigador en el Laboratorio de Comunicación Política (LACOP). Es miembro del Sistema Nacional de Investigadores Nivel I. Ha sido responsable técnico de proyectos PRODEP, PAICYT. Sus principales líneas de investigación se centran en el análisis de los factores que determinan la cultura política y la participación política. http://orcid.org/0000-0002- 5868-3786 Se puede contactar vía correo electrónico en juan.martinezvll@uanl.edu.mx

Lauro Maldonado Maldonado, Universidad Autónoma de Nuevo León

Doctor en Filosofía con acentuación en Ciencias Políticas (2010-2013) por la Facultad de Ciencias Políticas y Relaciones Internacionales de la UANL. Profesor Titular B de tiempo completo con perfil PRODEP y miembro del SNI nivel I. Ha participado en múltiples proyectos de investigación y realizado publicaciones varias en artículos indexados, capítulos de libro y libros. Es investigador en el Laboratorio de Comunicación Política (LACOP). Y sus líneas de investigación se centran en: Comunicación Política, Mercadotecnia Política y Política Educativa. https://orcid.org/0000-0002-5071-0348 Se puede contactar vía correo electrónico en lauro.maldonadoml@uanl.edu.mx

Pedro Paul Rivera Hernández, Universidad Autónoma de Nuevo León

Doctor en Filosofía con Orientación en Ciencias Políticas por la Facultad de Ciencias Políticas y Relaciones Internacionales de la Universidad Autónoma de Nuevo León. Docente de Tiempo Completo en la misma institución con perfil PRODEP. Maestría en Derecho Procesal Constitucional y Licenciatura en Derecho por la Facultad de Derecho de la UANL. Ha participado en diversos proyectos de investigación como responsable técnico PRODEP, PAICYT. Es miembro del Sistema Nacional de Investigadores Nivel 1. Línea de investigación: Mediación y Políticas Públicas. https://orcid.org/0000-0002-2137-2538 Se puede contactar vía correo electrónico en pedro.riverahrn@uanl.edu.mx 

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Published

2024-11-18

How to Cite

Martínez Villarreal, J. de D., Maldonado Maldonado, L., & Rivera Hernández, P. P. (2024). Traditional media versus social media: Their impact on political attitudes and political participation. Revista De Comunicación Política, 6(1), 1–22. https://doi.org/10.29105/rcp.v6i1.65