The role of social media in the organized participation of young people in Nicaragua
DOI:
https://doi.org/10.29105/rcp3-3Keywords:
political interest, youth, citizen participation, social networks, university movementsAbstract
The use of social networks appears as the assumed cause that impacts the organization and citizen participation of young people in Nicaragua. These constitute, to a large extent, the population structure of the Central American country and the participation of the whole is fundamental to sustain the logic of democracy. The scientific study is qualitative and the in-depth interview is used as a data collection tool. Thus, it seeks to know the role of digital social networks in the activity of Nicaraguan young people organized in university movements and to identify the relationship between the use of social networks, political interest and the participation of young citizens in public affairs in Nicaragua. The results of the research highlight the scope and immediacy of the networks and how the use of the networks increases interest in politics, as long as this topic is in the area of interest of the individual who interacts on the digital platform.
Downloads
References
Atkinson, R., & Flint, J. (2001). Accessing hidden and hard-to-reach populations: Snowball research strategies. Social Research Update, (33), 1–5.
Bacallao-Pino, L. (2010). Representaciones mediáticas de las redes sociales: un estudio de casos. Revista Latina de Comunicación Social, (65), 114–125. https://doi.org/10.4185/RLCS-65-2010-887-114-125 DOI: https://doi.org/10.4185/RLCS-2010-887-114-125
Bacallao-Pino, L. (2016). Redes sociales, acción colectiva y elecciones: los usos de facebook por el movimiento estudiantil chileno durante la campaña electoral de 2013. Palabra Clave 19(3), 810–937. https://doi.org/10.5294/pacla.2016.19.3.6 DOI: https://doi.org/10.5294/pacla.2016.19.3.6
Banco Mundial. (2020, 3 de agosto). Nicaragua: Data source: United Nations World Population Prospects. https://datos.bancomundial.org/pais/nicaragua
Cabalin, C. (2014). Estudiantes conectados y movilizados: El uso de Facebook en las protestas estudiantiles en Chile. Revista Cientifica de Educomunicación, 22(43), 25–33. https://doi.org/10.3916/C43-2014-02 DOI: https://doi.org/10.3916/C43-2014-02
Castells, M., Fernández-Ardévol, Linchuan, J., & Sey, A. (2007) Comunicación móvil y sociedad, una perspectiva global. Ariel – Fundación Telefónica.
Castro, I. (2018). Nicaragua: comunicación y redes en la crisis. En A. Antunes, E. De Gori, & C. Villacorta (Eds.), Nicaragua en crisis: Entre la revolución y la sublevación (pp. 159–176). CLACSO. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctvnp0jft.13
Dorantes y Aguilar, G. L. (2016). Internet, sociedad y poder. Democracia digital: comunicación política en la era de la hipermediación. Universidad Nacional Autónoma de México.
Echeverria, M. (2011). ¿Apatía o desencuentro? Patrones de consumo y recepción de información política y gubernamental en jóvenes. Global Media Journal México, 8(15), 42–65.
Escobar-Pérez, J., & Cuervo-Martínez, Á. (2008). Validez de contenido y juicio de expertos: una aproximación a su utilización. Avances en Medición, 6(1), 27–36.
Folgueiras Bertomeu, P. (2016). La entrevista. http://diposit.ub.edu/dspace/handle/2445/99003?mode=full
García, M., & del Hoyo, M. (2013). Redes sociales, un medio para la movilización juvenil. ZER - Revista de Estudios de Comunicación, 18(34), 111–125. https://doi.org/10.1387/zer.10649
Gil de Zuñiga, H., Garcia-Perdomo, V., & Mcgregor, S. (2015). What is second screening? Exploring motivations of second screen use and its effect on online political participation. Journal of Communication, 65(5), 793–815. https://doi.org/10.1111/jcom.12174 DOI: https://doi.org/10.1111/jcom.12174
Jara, L., & Saldierna, A. R. (2020). Acción colectiva virtual y espacios de participación ciudadana de los jóvenes en Nicaragua. Revista Ciencia Jurídica y Política, 6(11), 62–79. https://doi.org/10.5377/rcijupo.v6i11.11203 DOI: https://doi.org/10.5377/rcijupo.v6i11.11203
Martí I Puig, S. (2016). Nicaragua: Desdemocratización y caudillismo. Revista de Ciencia Política, 36(1), 239–258. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-090X2016000100011 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-090X2016000100011
Martínez-Salgado, C. (2012). El muestreo en investigación cualitativa: principios básicos y algunas controversias. Ciência & Saúde Coletiva, 17(3), 613–619. https://doi.org/10.1590/S1413-81232012000300006 DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-81232012000300006
Merino, M. (2016). La participación ciudadana en la democracia. Cuadernos de divulgación de la cultura democrática. Instituto Nacional Electoral.
Muñoz, D., & Narváez, M. (2018). ¿Cómo se informan y participan los jóvenes? Guía para organizaciones que trabajan con participación juvenil. FUNIDES.
Musso, P. (2004). A filosofía da rede. En A. Parente (Comp.), Tramas da rede: novas dimensoes filosóficas, estéticas e políticas da comunicasao (pp. 17–38). Sulina.
Osorio Mercado, H., & Serra Vásquez, L. (2012). Cultura política de la juventud urbana de la región metropolitana de Managua. Encuentro, (91), 32–57. https://doi.org/10.5377/encuentro.v0i91.679 DOI: https://doi.org/10.5377/encuentro.v0i91.679
Pedrosa, I., Suárez-Álvarez, J., & García-Cueto, E. (2013). Evidencias sobre la Validez de Contenido: Avances Teóricos y Métodos para su Estimación. Acción Psicológica, 10(2), 3–18. http://dx.doi.org/10.5944/ap.10.2.11820 DOI: https://doi.org/10.5944/ap.10.2.11820
Pérez Rodríguez, R. O., González Valdivieso, M., & Silva-Castro, M. M. (2021). Entrevistas en profundidad: técnica complementaria a las entrevistas clínicas en las intervenciones basadas en necesidades del paciente. Pharmaceutical Care España, 23(5), 34–41.
Rihawi Perez, N. (2017). El papel de las redes sociales en la cibercultura: el caso de la Primavera Árabe [Tesis de doctorado, Universidad Complutense de Madrid]. E-prints Complutense. https://eprints.ucm.es/id/eprint/47935/1/T39993.pdf
Rueda-Estrada, V. (2018). “Que se rinda tu madre”: los nuevos/viejos símbolos y tácticas de la movilización social en Nicaragua. En A. Antunes, E. De Gori, & C. Villacorta (Eds.), Nicaragua en crisis: Entre la revolución y la sublevación (pp. 91–118). CLACSO. https://doi.org/10.2307/j.ctvnp0jft.8 DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctvnp0jft.8
Sartori, G. (2009). La Democracia en 30 Lecciones. Santillana Ediciones Generales, S. L.
Serrano, A. (2015). La participación ciudadana en México. Estudios Políticos, (34), 93–116. http://dx.doi.org/10.1016/j.espol.2015.05.001 DOI: https://doi.org/10.1016/j.espol.2015.05.001
Sola-Morales, S. (2016). Las redes sociales y los nuevos movimientos estudiantiles latinoamericanos. La “Primavera Chilena” y el “#YoSoy132”. Revista Científica de Información y Comunicación, (13), 153–193. http://dx.doi.org/10.12795/IC.2016.i01.05
Telléz, D. (2009). La exclusión política de jóvenes, mujeres y pueblos indígenas: Propuestas para la Reforma Política en Nicaragua. Friedrich-Ebert-Stiftung.
Troncoso-Pantoja, C., & Amaya-Plascencia, A. (2017). Entrevista: guía práctica para la elaboración de datos cualitativos en investigación en Salud. Revista de la Facultad de Medicina, 65(2), 329–332. https://doi.org/10.15446/revfacmed.v65n2.60235 DOI: https://doi.org/10.15446/revfacmed.v65n2.60235
Vaccari, C., Valeriani, A., Barberá, P., Bonneau, R., Jost, J. T., Nagler, J., & Tucker, J. A. (2015). Political expression and action on social media: Exploring the relationship between lower-and higher-threshold political activities among Twitter users in Italy. Journal of Computer-Mediated Communication, 20(2), 221–239. https://doi.org/10.1111/jcc4.12108 DOI: https://doi.org/10.1111/jcc4.12108
Valencia, J., & García, C. (2014). Movimientos sociales e internet. Editorial Pontificia Universidad Javeriana.
Valenzuela, S., Arriagada, A., & Scherman, A. (2012). The social media basis of youth protest behavior: The case of Chile. Journal of Communication, 62(2), 299–314. https://doi.org/10.1111/j.1460-2466.2012.01635.x DOI: https://doi.org/10.1111/j.1460-2466.2012.01635.x
Vargas-Jiménez, I. (2012). La entrevista en la investigación cualitativa: nuevas tendencias y retos. Calidad en la Educación Superior, 3(1), 119–139. https://doi.org/10.22458/caes.v3i1.436 DOI: https://doi.org/10.22458/caes.v3i1.436
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Luis Jara
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Los derechos del trabajo pertenecen al autor o autores. Sin embargo, al enviarlo para su publicación en la Revista de Comunicación Política de la Facultad de Ciencias Políticas y Relaciones Internacionales de la Universidad Autónoma de Nuevo León, el autor o autores otorgan el derecho a dicha institución para su publicación en medio electrónico.
La licencia que se utiliza es la de atribución de Creative Commons, que permite a terceros utilizar lo publicado siempre que se mencione la autoría del trabajo y a la primera publicación que es en la Revista de Comunicación Política.
Asimismo, el o los autores tendrán en cuenta que no estará permitido enviar la publicación a ninguna otra revista, sin importar el formato. Los autores estarán en posibilidad de realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo (p. ej., repositorio institucional o publicación en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en la Revista de Comunicación Política de la Facultad de Ciencias Políticas y Relaciones Internacionales de la Universidad Autónoma de Nuevo León.